Bok om Scandinavian Star

DØDENS SEILAS – Scandinavian Star og gåtene – boken om katastrofen på Scandinavian Star ble lansert 15. august 2012.

Den fulle og hele historien! Forsikringsbedrageriet, skattesvindelen, brannstiftelsen og sabotasjeaksjonene, politiets feilskjær. Den påståtte gjerningsmannen og de skyldige.

Boka kan kjøpes her!



(Baksideteksten til Dødens Seilas):
Henrik Johansen overtok Scandinavian Star fra amerikanske SeaEscape 30. mars 1990, men uten å betale for det. Selgeren utsatte betalingsfristen til fredag 6. april, og deretter, for siste gang, til mandag 9. april. Natt til 7. april ble skipet påtent, og 159 mennesker døde i brannen. Johansen ble dømt som ansvarlig reder, og alle søksmål havnet dermed i dansk juridiksjon. Men SeaEscape fikk forsikringsoppgjøret.

Norsk politi skulle etterforske mordbrannen, men ikke forsikringssaken, og brydde seg derfor bare om forløpet fram til tidspunktet da alle de omkomne allerede var døde. Flere timer etter dette, og lenge etter at politiets antatte gjerningsmann selv var død, må noen med nøkler og stor kjennskap til skipet ha sørget for å holde brannen gående.

Kjell Ola Dahl går løs på en kriminalgåte fra virkeligheten: Han nøster i hendelsesforløp, tekniske rapporter, pengestrømmer og eieforhold, og peker på spor som aldri har vært etterforsket, profitører som aldri har blitt avhørt – og en mulig løsning på gåtene i saken.




Dette er en dokumentarbok som jeg har jobbet med siden våren 2010.

Passasjerfergen M/S Scandinavian Star ble satt i brann natt til 7. april 1990. Skipet var da på vei fra Oslo til Frederikshavn med 383 passasjerer ombord. De overlevende og etterlatte organiserte seg raskt i en støttegruppe, og har vært aktive overfor offentligheten siden.

Totalt 159 menensker ble drept i mordbrannen som er den største katastrofe i norsk skipsfartshistorie. Norsk politi pekte ut en gjerningsmann som selv ble drept i brannen. Siden han var død, ble saken mot ham henlagt av Den norske riksadvokaten.

Kapteinen, en dansk reder samt direktøren i rederens selskap ble dømt til seks måneders soning for å ha satt i drift et skip med store sikkerhetsmangler, samt ikke å ha avholdt brannøvelser.

Det er på det rene at mange i årene etter 1990 har vært misfornøyde med politiets etterforskning av saken. Det har dukket opp ubesvarte spørsmål knyttet til kjøpet av skipet, forsikringsforhold, forhold mellom redere og ansatte, tekniske mysterier samt mysterier i tilknytning til brannene.  Hele tre ganger er saken blit begjræt gjenopptatt med negativt resultat.

Kjell Ola Dahls bok om Scaninavian Star tar for seg den hele og fulle historien.

SISTE:
NRK Bokprogrammet lagde en sak på boka som ble vist 15. mai 2012, du kan se snutten

her! NRK Bokprogrammet 15. mai 2012

Det vil på denne siden bli publisert stoff om boken i tiden som kommer.


Her er en liten sak dra Danmarks radio om katastrofen og noen av gåtene:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar